November 24, 2024
zdj.: Sebastian Stankiewicz / Rzeszów News

Cztery dni teatralnej magii, edukacji i zabawy – tak w skrócie można opisać 14. edycję festiwalu MASKARADA, która właśnie dobiegła końca w Rzeszowie. Pod hasłem „NIE/GRZECZNI”, tegoroczna odsłona wydarzenia przyciągnęła tłumy młodych widzów i ich rodziców, oferując niezapomniane doświadczenia i skłaniając do refleksji nad naturą dziecięcego buntu.

MASKARADA, realizowana dzięki wsparciu Urzędu Miasta Rzeszowa, po raz kolejny udowodniła, że jest jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w regionie. Od 28 września do 1 października 2024 roku, festiwal prezentował najlepsze spektakle dla dzieci i młodzieży, w których ożywiona forma była głównym środkiem ekspresji.

Teatr jako narzędzie dialogu

Tegoroczna edycja MASKARADY miała na celu nie tylko zapewnić rozrywkę, ale przede wszystkim otworzyć przestrzeń do dialogu o trudnych tematach. Organizatorzy postawili sobie ambitne zadanie:

Planujemy bliżej przyjrzeć się podłożom i mechanizmom dziecięcego/młodzieżowego buntu, wziąć pod lupę spektakle, których bohaterami są dzieci niepokorne, dzieci przysparzające problemów, nieprzestrzegające ogólnie przyjętych norm, dzieci ze specjalnymi potrzebami, dzieci, które – buntując się – wołają o pomoc albo chcą zwrócić uwagę rodziców/opiekunów na siebie i swoje potrzeby.

Publiczność festiwalu była zachwycona różnorodnością przedstawień i towarzyszących im wydarzeń. Dzieci z entuzjazmem uczestniczyły w warsztatach teatralnych, dyskusjach po spektaklach i innych działaniach okołoteatralnych, które pozwoliły im lepiej zrozumieć poruszane tematy.

Klasyka i nowoczesność na jednej scenie

MASKARADA 2024 zaprezentowała szeroki wachlarz przedstawień, od adaptacji klasycznych baśni po nowoczesne, eksperymentalne formy teatralne. Wszystkie spektakle łączył jeden cel – pokazanie, że bycie „niegrzecznym” to często po prostu sposób na wyrażenie siebie i swoich potrzeb. Jak podkreślali organizatorzy:

Hasło „NIE/GRZECZNI” ma stanowić pretekst do pokazania/uświadomienia młodym ludziom, że mają prawo do szczęśliwego dzieciństwa i do popełniania błędów, że mają prawo do nie zawsze łatwych emocji.

Jedno oko na Maroko

Niełatwe emocje mieli okazję przepracować widzowie przedstawienia „Jedno oko na Maroko” w reżyserii Gosi Dębskiej z Teatru Arlekin w Łodzi. To przedstawienie, przeznaczone dla widzów od 7 lat, odważnie podjęło temat dziecięcej ciekawości świata i trudnych pytań, które często wprawiają dorosłych w zakłopotanie. Spektakl uczył tolerancji i otwartości, pokazując, że najlepszą drogą do zrozumienia różnorodności jest zadawanie pytań.

Przedstawienie „Jedno oko na Maroko”, Teatr im. W. Siemaszkowej, duża scena; zdj.: Sebastian Stankiewicz

Młodsi widzowie z kolei wkroczyli w świat wyobraźni podczas spektaklu „Czwórka z papieru i sznurka” w reżyserii Roksany Miner z Teatru Ateneum w Katowicach. Przedstawienie, skierowane do widzów od 3 lat, w zabawny sposób pokazało, jak ożywają postacie z dziecięcych rysunków. Spektakl udowodnił, że pozory często mylą, a to, co na pierwszy rzut oka wydaje się niedoskonałe, może okazać się niezwykle wartościowe.

Przedstawienie „Czwórka z papieru i sznurka”, Teatr Maska, duża scena; zdj.: Sebastian Stankiewicz

Festiwal pełen emocji i refleksji

MASKARADA 2024 nie tylko bawiła i wzruszała, ale przede wszystkim skłaniała do refleksji. Jak mówiła jedna z organizatorek:

Chcemy za pośrednictwem teatru „porozmawiać” z młodymi ludźmi, czym w istocie jest tytułowa „nie/grzeczność”. Sięgnąć do jej źródeł i przyjrzeć się przyczynom tego typu zachowań.

Festiwal po raz kolejny udowodnił, że teatr może być doskonałym narzędziem do rozmowy z młodymi ludźmi o trudnych tematach, łącząc wysokiej jakości sztukę z ważnym przekazem społecznym, angażując młodą publiczność i inspirując do kreatywnego myślenia. Już teraz widzowie z niecierpliwością czekają na kolejną edycję tego wyjątkowego festiwalu, który na stałe wpisał się w kulturalny kalendarz Rzeszowa.

[im]

zdj.: Sebastian Stankiewicz / Rzeszów News

Cztery dni teatralnej magii, edukacji i zabawy – tak w skrócie można opisać 14. edycję festiwalu MASKARADA, która właśnie dobiegła końca w Rzeszowie. Pod hasłem „NIE/GRZECZNI”, tegoroczna odsłona wydarzenia przyciągnęła tłumy młodych widzów i ich rodziców, oferując niezapomniane doświadczenia i skłaniając do refleksji nad naturą dziecięcego buntu.

MASKARADA, realizowana dzięki wsparciu Urzędu Miasta Rzeszowa, po raz kolejny udowodniła, że jest jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w regionie. Od 28 września do 1 października 2024 roku, festiwal prezentował najlepsze spektakle dla dzieci i młodzieży, w których ożywiona forma była głównym środkiem ekspresji.

Teatr jako narzędzie dialogu

Tegoroczna edycja MASKARADY miała na celu nie tylko zapewnić rozrywkę, ale przede wszystkim otworzyć przestrzeń do dialogu o trudnych tematach. Organizatorzy postawili sobie ambitne zadanie:

Planujemy bliżej przyjrzeć się podłożom i mechanizmom dziecięcego/młodzieżowego buntu, wziąć pod lupę spektakle, których bohaterami są dzieci niepokorne, dzieci przysparzające problemów, nieprzestrzegające ogólnie przyjętych norm, dzieci ze specjalnymi potrzebami, dzieci, które – buntując się – wołają o pomoc albo chcą zwrócić uwagę rodziców/opiekunów na siebie i swoje potrzeby.

Publiczność festiwalu była zachwycona różnorodnością przedstawień i towarzyszących im wydarzeń. Dzieci z entuzjazmem uczestniczyły w warsztatach teatralnych, dyskusjach po spektaklach i innych działaniach okołoteatralnych, które pozwoliły im lepiej zrozumieć poruszane tematy.

Klasyka i nowoczesność na jednej scenie

MASKARADA 2024 zaprezentowała szeroki wachlarz przedstawień, od adaptacji klasycznych baśni po nowoczesne, eksperymentalne formy teatralne. Wszystkie spektakle łączył jeden cel – pokazanie, że bycie „niegrzecznym” to często po prostu sposób na wyrażenie siebie i swoich potrzeb. Jak podkreślali organizatorzy:

Hasło „NIE/GRZECZNI” ma stanowić pretekst do pokazania/uświadomienia młodym ludziom, że mają prawo do szczęśliwego dzieciństwa i do popełniania błędów, że mają prawo do nie zawsze łatwych emocji.

Jedno oko na Maroko

Niełatwe emocje mieli okazję przepracować widzowie przedstawienia „Jedno oko na Maroko” w reżyserii Gosi Dębskiej z Teatru Arlekin w Łodzi. To przedstawienie, przeznaczone dla widzów od 7 lat, odważnie podjęło temat dziecięcej ciekawości świata i trudnych pytań, które często wprawiają dorosłych w zakłopotanie. Spektakl uczył tolerancji i otwartości, pokazując, że najlepszą drogą do zrozumienia różnorodności jest zadawanie pytań.

Przedstawienie „Jedno oko na Maroko”, Teatr im. W. Siemaszkowej, duża scena; zdj.: Sebastian Stankiewicz

Młodsi widzowie z kolei wkroczyli w świat wyobraźni podczas spektaklu „Czwórka z papieru i sznurka” w reżyserii Roksany Miner z Teatru Ateneum w Katowicach. Przedstawienie, skierowane do widzów od 3 lat, w zabawny sposób pokazało, jak ożywają postacie z dziecięcych rysunków. Spektakl udowodnił, że pozory często mylą, a to, co na pierwszy rzut oka wydaje się niedoskonałe, może okazać się niezwykle wartościowe.

Przedstawienie „Czwórka z papieru i sznurka”, Teatr Maska, duża scena; zdj.: Sebastian Stankiewicz

Festiwal pełen emocji i refleksji

MASKARADA 2024 nie tylko bawiła i wzruszała, ale przede wszystkim skłaniała do refleksji. Jak mówiła jedna z organizatorek:

Chcemy za pośrednictwem teatru „porozmawiać” z młodymi ludźmi, czym w istocie jest tytułowa „nie/grzeczność”. Sięgnąć do jej źródeł i przyjrzeć się przyczynom tego typu zachowań.

Festiwal po raz kolejny udowodnił, że teatr może być doskonałym narzędziem do rozmowy z młodymi ludźmi o trudnych tematach, łącząc wysokiej jakości sztukę z ważnym przekazem społecznym, angażując młodą publiczność i inspirując do kreatywnego myślenia. Już teraz widzowie z niecierpliwością czekają na kolejną edycję tego wyjątkowego festiwalu, który na stałe wpisał się w kulturalny kalendarz Rzeszowa.

[im]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *