Rzeszów News
To film o kultowym amerykańskim artyście, o jego sztuce, która wpłynęła na pokolenia. Film „Hopper. Amerykańska love story” w poniedziałek (13 lutego) w kinie Helios przy al. Powstańców Warszawy 14. „Hopper. Amerykańska love story” zobaczycie w ramach cyklu Kina Konesera w Heliosie. Początek sensu o godz. 18:00. Bilety w cenie: 26,90 zł (dzień przed seansem) […]
The post „Hopper. Amerykańska love story” w Kinie Konesera. W poniedziałek w Heliosie appeared first on Rzeszów News.
To film o kultowym amerykańskim artyście, o jego sztuce, która wpłynęła na pokolenia. Film „Hopper. Amerykańska love story” w poniedziałek (13 lutego) w kinie Helios przy al. Powstańców Warszawy 14.
„Hopper. Amerykańska love story” zobaczycie w ramach cyklu Kina Konesera w Heliosie. Początek sensu o godz. 18:00. Bilety w cenie: 26,90 zł (dzień przed seansem) i 28,90 zł (w dniu seansu), do kupienia na helios.pl.
Dzieła Edwarda Hoppera to chyba najbardziej rozpoznawalna i wpływowa sztuka w USA. Jego jednym z najpopularniejszych obrazów olejnych są „Nocne marki” z 1942 roku (użyte do kreacji pandemicznych memów), znane także pod pierwotniejszym tytułem: Nocne jastrzębie” – a to dlatego, że postać mężczyzny siedzącego przy barze ma nos przypominający dziób tych ptaków.
Hopper czerpał z wielkiego Degasa, z niego zaś Mark Rothko, Banksy, Alfred Hitchcock (dom na wzgórzu w Psychozie) czy David Lynch, a nawet twórcy serialu „Simpsonowie” – wszyscy oni inspirowali się wyjątkowym sposobem, w jaki Hopper uwieczniał amerykańskie życie.
Kim był ten walczący o sławę młody nowojorski ilustrator? Jaki wpływ na jego późniejszą twórczość miała jego żona Josephine Nivison, która zrezygnowała z obiecującej kariery artystycznej, by zostać jego menedżerką?
Hopper początkowo malował plenerowe obrazy w duchu impresjonizmu, a od lat 20. XX wieku dominującym tematem w jego twórczości stało się współczesne miasto amerykańskie i jego mieszkańcy („Dom przy torach kolejowych” z 1925 roku, „Wczesny niedzielny poranek” z roku 1930 czy „Biuro w nocy” z roku 1940).
Przedstawiani przez Hoppera ludzie i rzeczy zdają się istnieć poza realnym czasem i przestrzenią, co nadaje jego obrazom niemal metafizyczny charakter.
Film Phila Grabsky’ego potwierdza tylko, że Hopper to wyjątkowy artysta, którego twórczość jest dostępna zarówno dla przypadkowego, jak i krytycznego obserwatora. Powstał przy okazji przygotowywanej przez Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku wystawy Nowy Jork Edwarda Hoppera (19 października 2022- 5 marca 2023).
oprac. (pol)