Prace budowlane przy Zameczku Romantycznym w Łańcucie obejmą modernizację wielu elementów wykończeniowych. Obiekt ulegnie też przeprojektowaniu. Zameczek ma teraz pełnić funkcję wystawienniczo-usługową i gastronomiczną.
Tylko dwie oferty
Ponad 470 tys. złotych będzie kosztować dokumentacja projektowa remontu Zameczku Romantycznego w Łańcucie. Muzeum Zamek w Łańcucie wybrało projektanta.
Oferty na remont obiektu wchodzącego w skład zespołu architektonicznego Muzeum Zamku w Łańcucie można było składać do 1 lipca. Dokumentację na remont XVIII w. budowli złożyły dwie pracownie architektoniczne – krakowska Pracownia Konserwacji Zabytków „Arkona” oraz warszawska pracownia „Architektura i Budownictwo” Karola Cudziło.
Muzeum Zamek w Łańcucie na przygotowanie dokumentacji miał zarezerwowane w budżecie około 307 tys. złotych. Jak się okazało, złożone oferty były znacznie wyższe, obie wyniosły 473 tys. złotych. Ostatecznie wybór komisji przetargowej padł na ofertę pracowni z Warszawy.
Co wyremontują?
Planowany zakres robót obejmować będzie: remont dachu – pokrycia i więźby dachowej wraz z remontem stropu poddasza; kompleksowy remont elewacji; remont muru i kominów w obrębie poddasza; odgrzybienie i wykonanie izolacji przeciwwilgociowych murów fundamentowych, cokołów i ścian piwnic.
Wyremontowana ma zostać stolarka okienna i drzwiowa, posadzki oraz zmodernizowane instalacje. Przeprojektowane zostanie też wewnątrz obiektu. Zameczek ma pełnić bowiem funkcję wystawienniczo-usługową oraz gastronomiczną.
Firma z tradycjami
Pracownia „Architektura i Budownictwo” Karola Cudziło to firma z ponad 30-letnią tradycją rodzinną. Zrealizowała m.in. opracowanie koncepcji oraz projektu budowlano-konserwatorskiego wraz z kosztorysem odbudowy zabytkowego budynku mieszkalnego, tzw. „Domu Grossówny”, zleconego przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Dziedzictwa w Toruniu. Opracowała również wielobranżową dokumentację projektową dla zadania inwestycyjnego – przebudowa budynku Centrum Kultury Śląskiej „Grota” w Świętochłowicach.
Zameczek Romantyczny – historia
Zameczek Romantyczny – inaczej Zameczek z basztą przy Gościńcu Cesarskim, został wzniesiony pod koniec XVIII w. (1795-1802), według projektu architekta Jana Griesmayera. Pierwotnie miał on cechy budowli greckiej i gotyckiej, a otoczony fosą z małym mostkiem zwodzonym był typowym pałacykiem romantyczno-gotyckim o pewnych cechach dworków holenderskich.
W 1806 roku przekształcony został w duchu romantycznego neogotyku przez Chrystiana Piotra Aignera. Wtedy powstała m.in. neogotycka baszta. Przebudowywany był kilkakrotnie i w efekcie zatracił pierwotny charakter. W latach 1962-1969 próbowano mu przywrócić przynajmniej częściowo dawne cechy.
Sala eliptyczna
Wewnątrz zachowały się na piętrze dawne pokoje i okazała sala eliptyczna ozdobiona przez Fryderyka Baumana sztukateriami, podobnymi do tych z Zamku. Powstał on za czasów Księżnej Izabeli Lubomirskiej (1736-1816) jako typowy i bardzo modny „maison de plaisance” znaczy rozrywkowy domek. Zwyczaj nakazywał budować tego typu budowle jak najdalej od głównego pałacu. Wzory czerpano z dwóch założeń tj. Petit Trianon oraz Grand Trianon, zlokalizowanych w części parku wersalskiego (za Muzeum Zamek w Łańcucie).
(red)
Prace budowlane przy Zameczku Romantycznym w Łańcucie obejmą modernizację wielu elementów wykończeniowych. Obiekt ulegnie też przeprojektowaniu. Zameczek ma teraz pełnić funkcję wystawienniczo-usługową i gastronomiczną.
Tylko dwie oferty
Ponad 470 tys. złotych będzie kosztować dokumentacja projektowa remontu Zameczku Romantycznego w Łańcucie. Muzeum Zamek w Łańcucie wybrało projektanta.
Oferty na remont obiektu wchodzącego w skład zespołu architektonicznego Muzeum Zamku w Łańcucie można było składać do 1 lipca. Dokumentację na remont XVIII w. budowli złożyły dwie pracownie architektoniczne – krakowska Pracownia Konserwacji Zabytków „Arkona” oraz warszawska pracownia „Architektura i Budownictwo” Karola Cudziło.
Muzeum Zamek w Łańcucie na przygotowanie dokumentacji miał zarezerwowane w budżecie około 307 tys. złotych. Jak się okazało, złożone oferty były znacznie wyższe, obie wyniosły 473 tys. złotych. Ostatecznie wybór komisji przetargowej padł na ofertę pracowni z Warszawy.
Co wyremontują?
Planowany zakres robót obejmować będzie: remont dachu – pokrycia i więźby dachowej wraz z remontem stropu poddasza; kompleksowy remont elewacji; remont muru i kominów w obrębie poddasza; odgrzybienie i wykonanie izolacji przeciwwilgociowych murów fundamentowych, cokołów i ścian piwnic.
Wyremontowana ma zostać stolarka okienna i drzwiowa, posadzki oraz zmodernizowane instalacje. Przeprojektowane zostanie też wewnątrz obiektu. Zameczek ma pełnić bowiem funkcję wystawienniczo-usługową oraz gastronomiczną.
Firma z tradycjami
Pracownia „Architektura i Budownictwo” Karola Cudziło to firma z ponad 30-letnią tradycją rodzinną. Zrealizowała m.in. opracowanie koncepcji oraz projektu budowlano-konserwatorskiego wraz z kosztorysem odbudowy zabytkowego budynku mieszkalnego, tzw. „Domu Grossówny”, zleconego przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Dziedzictwa w Toruniu. Opracowała również wielobranżową dokumentację projektową dla zadania inwestycyjnego – przebudowa budynku Centrum Kultury Śląskiej „Grota” w Świętochłowicach.
Zameczek Romantyczny – historia
Zameczek Romantyczny – inaczej Zameczek z basztą przy Gościńcu Cesarskim, został wzniesiony pod koniec XVIII w. (1795-1802), według projektu architekta Jana Griesmayera. Pierwotnie miał on cechy budowli greckiej i gotyckiej, a otoczony fosą z małym mostkiem zwodzonym był typowym pałacykiem romantyczno-gotyckim o pewnych cechach dworków holenderskich.
W 1806 roku przekształcony został w duchu romantycznego neogotyku przez Chrystiana Piotra Aignera. Wtedy powstała m.in. neogotycka baszta. Przebudowywany był kilkakrotnie i w efekcie zatracił pierwotny charakter. W latach 1962-1969 próbowano mu przywrócić przynajmniej częściowo dawne cechy.
Sala eliptyczna
Wewnątrz zachowały się na piętrze dawne pokoje i okazała sala eliptyczna ozdobiona przez Fryderyka Baumana sztukateriami, podobnymi do tych z Zamku. Powstał on za czasów Księżnej Izabeli Lubomirskiej (1736-1816) jako typowy i bardzo modny „maison de plaisance” znaczy rozrywkowy domek. Zwyczaj nakazywał budować tego typu budowle jak najdalej od głównego pałacu. Wzory czerpano z dwóch założeń tj. Petit Trianon oraz Grand Trianon, zlokalizowanych w części parku wersalskiego (za Muzeum Zamek w Łańcucie).
(red)