Rzeszów News
Pokazem filmu „Przeminęło z wiatrem”, rzeszowska Zorza rozpocznie 20 kwietnia świętowanie 100-lecia Warner Bros. Bracia Warner 100 lat temu założyli wytwórnię filmową, która obecnie jest jedną z największych i najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Ich inspirująca historia to jak spełnienie amerykańskiego snu. Albert, Sam, Harry oraz Jack to polscy imigranci żydowskiego pochodzenia, którzy już jako dzieci […]
The post 100-lecie Warner Bros. Rzeszowska Zorza zagra największe klasyki kina! appeared first on Rzeszów News.
PROGRAM ŚWIĘTA 100-LECIA 100-LECIA WARNER BROS:
– 20 kwietnia, godz. 18:00 – „Przeminęło z wiatrem”, bilety 18 zł
W 1939 r. arcydzieło Davida O. Selznicka, zdobywca Oscara, olśniło publiczność i zdefiniowało czym powinien wyróżniać się hollywoodzki hit: odważnym filmowaniem, pełnym rozmachu, pasji, dramatu i ponadczasowego romansu.
Film zdobył 14 nominacji do Oscara i aż 9 statuetek: w tym dla najlepszego filmu, za role aktorskie dla Vivien Leigh i Hattie McDaniel (pierwsza Afro-Amerykanka), reżyserię, scenariusz, scenografię, montaż, zdjęcia i twórcze wykorzystanie taśmy barwnej.
– 11 maja, godz. 18:30 – „Sokół maltański”, rok produkcji: 1941
Grupa podejrzanych osobników nie cofnie się przed niczym, aby zdobyć drogocenny skarb – wysadzoną klejnotami statuetkę sokoła. Detektyw Sam Spade (Humphrey Bogart) za wszelka cenę pragnie dowiedzieć się, dlaczego tak bardzo zależy im na jej zdobyciu – i kto stoi za zamordowaniem jego partnera.
Obsada pełna gwiazd (Sydney Greenstreet, Mary Astor, Peter Lorre i Elisha Cook Jr.) towarzyszy Bogartowi w tym doskonałym, ponadczasowym kryminale, który wprost z kart powieści Dashiella Hummetta został przeniesiony na ekran przez reżysera Johna Hustona.
Film nominowany do trzech Oscarów (1941) – Najlepszy film, aktor drugoplanowy (Greenstreet), scenariusz (Huston) – wyniósł Bogarta na aktorski firmament, a Hustonowi otworzył drzwi do kariery reżysera.
– 25 maja, „Powiększenie”, godz. 18:30, rok produkcji 1966
Znakomicie nakręcony, kipiący niepokojem film Antonioniego jest zagadką, która zaprasza widzów do rozkoszowania się zmysłową atmosferą londyńskiego szyku lat 60. Niezadowolony ze swego stylu życia, rozgoryczony i rozczarowany fotograf bezmyślnie włóczy się po Londynie, utrwalając na kliszy momenty z codziennego życia. Po wywołaniu filmu okazuje się, że nieświadomie uchwycił scenę morderstwa.
– I połowa czerwca, „Bonnie i Clyde”, rok produkcji: 1967
Zmieniający paradygmaty klasyk amerykańskiego kina, którego siła rażenia nadal odbija się w filmach sensacyjnych, dziesiątki lat po premierze. W czasach Wielkiego Kryzysu, podróżując przez południowy Zachód Ameryki, Clyde Barrow i Bonnie Parker rozpoczynają wspólną, przestępczą drogę. Nikomu nie chcą wyrządzić żadnej krzywdy. Pragną jedynie przygody – i siebie nawzajem. Oboje wzbudzają sympatię, z czasem zaczynamy lubić ich coraz bardziej. Jednak nikt z nas nie był przygotowany na taką dawkę przemocy.
– II połowa czerwca, „Bullitt, rok produkcji: 1968
To po prostu jeden z najbardziej ekscytujących i inteligentnych filmów akcji i prawdopodobnie najlepszy film o dobrym gliniarzu, jakiego możemy się spodziewać, który zawiera również prawdopodobnie najwspanialszy filmowy pościg samochodowy w historii kina. Detektyw Frank Bullit otrzymuje rozkaz ochrony człowieka, który ma zeznawać przeciwko mafii. Niestety informator ginie, a wszystko wskazuje na to, że zabójstwo zlecił ktoś z policji. Bullit postanawia go odnaleźć.
– I połowa lipca, „Wejście smoka”, rok produkcji: 1973
Od ponad trzech dekad minionych od czasu swojej przedwczesnej śmierci Bruce Lee pozostaje wciąż niekwestionowanym mistrzem ekranowych sztuk walki. Jego ostatni film, mistrzowskie „Wejście smoka”, zwycięsko oparł się próbie czasu i dziś uznawany jest za najlepszy film o wschodnich sztukach walki w historii kina.
Ten hit kasowy przenosi Lee na prywatną wyspę wojskowego gubernatora Hana, którego Akademia Wschodnich Sztuk Walk jest przykrywką dla przemytu opium i nielegalnej prostytucji. Aby pomścić śmierć siostry, Lee infiltruje siedzibę i uczestników brutalnego turnieju Hana – zapierających dech w piersiach zawodów, które łączą umiejętności różnych sztuk walki: karate, judo, tae kwon do, tai chi chuan i hapkido, przygotowanych przez samego Lee. Co za uderzenie!
– II połowa lipca, „Wszyscy ludzie prezydenta”, rok produkcji: 1976
To kwintesencja amerykańskiego filmu, klasyk zarówno dla Nowego Hollywood, jak i gatunku dziennikarskiego śledztwa, a przy tym ponadczasowa historia, oparta na autentycznych wydarzeniach dotyczących afery Watergate. Robert Redford i Dustin Hoffman łączą w sobie precyzyjnie odpowiednie ilości grozy i zapału jako reporterzy Washington Post. 8 nominacji do Oscara(R).
– I połowa sierpnia, „Chłopcy z ferajny”, rok produkcji: 1990
Martin Scorsese zekranizował bestseller Nicholasa Pileggi i stworzył klasykę, która zmieniła oblicze filmów gangsterskich. Nominowany do Oscara w sześciu kategoriach film (zdobywca Oscara Joe Pesci), trafił na listę 100 najlepszych amerykańskich filmów AFI. Mocny, uderzający i stylowy – gangsterski klasyk, który wciąga nas w powab mafijnego glamouru – a potem każe sobie słono płacić za wstęp. Bez wątpienia jeden z najlepszych filmów Scorsese!
– II połowa sierpnia, „Bez przebaczenia”, rok produkcji: 1990
Klasyk współczesnego kina, uznany za jedno ze stu arcydzieł w historii amerykańskiego kina, uhonorowany czteroma Oscarami. Eastwood i Freeman grają emerytowanych rewolwerowców, którzy po raz ostatni chwycą za broń, by ująć przestępcę i zdobyć nagrodę. Zadanie wydaje się być proste, jednak muszą się zmierzyć z twardym szeryfem (Gene Hackman).
– I połowa września, „Urodzeni mordercy”, rok produkcji: 1994
Mickey i Mallony są parą kochanków i psychopatycznych morderców. Terroryzują całą Amerykę dopuszczając się serii brutalnych zabójstw. Dzięki mediom, które na bieżąco relacjonują ich krwawe wyczyny, stają się bohaterami i unikają kary. Legendarny thriller w reżyserii Oliver Stone’a, który poprzez synergię obrazów i rytmów sprawia, że odczuwamy świat w nowy sposób.
– II połowa września, „Skazani na Shawshank”, rok produkcji: 1994
Wybitna adaptacja opowiadania Stephena Kinga, nominowana do siedmiu nagród Akademii Filmowej. Skazany na dożywocie Red (Morgan Freeman) doskonale zna więzienie Shawshank. Nowy więzień Andy (Tim Robbins) przynosi nadzieję i odmianę wszystkim więźniom.
– I połowa października, „Sok z żuka”, rok produkcji: 1988
Młode szczęśliwe małżeństwo, Adam i Barbara Maitland, mieszka w wielkim domu, w którym bez trudu zmieściłoby się parę rodzin z dziećmi na karku. Niestety, ich radosne życie kończy się, kiedy to wracając autem ze sklepu w mieście, bojąc się o życie pieska stojącego na drodze, Adam ostro skręca i… wpadają do rzeki topiąc się. Wróciwszy do domu, odkrywają, że nie odbijają się w lustrze, a ich dom otacza nie ogródek, lecz wielka, ogromna pustynia, w której grasuje olbrzymi wąż. Będąc duchami, dowiadują się, że przed pójściem do nieba muszą spędzić w domu 125 lat.
– II połowa października, „Duch”, rok produkcji: 1982
Pełen grozy thriller, gdzie świat zła z całą siłą wkrada się w życie zwykłych ludzi. Mrożąca krew w żyłach opowieść oraz niezwykłe efekty specjalne to początek niebezpiecznej wojny dobra ze złem.
– I połowa listopada, „Oczy szeroko zamknięte”, rok produkcji: 1999
Wyjątkowe dzieło w dorobku Stanleya Kubricka, to kulminacja kariery reżysera, który opowiadał różne historie, jest jednocześnie przerażający, seksowny i porywający, a także odkrywa przed nami świat, który nie przypomina niczego, co mogłoby istnieć poza umysłem twórcy. Jest tak bogate, dziwne i porywające, a jednocześnie też znajome w niepokojący sposób. William (Tom Cruise) wyrusza na nocną eskapadę, po tym, jak żona (Nicole Kidman) opowiada mu o swoich fantazjach erotycznych z innym mężczyzną. Eskapada ta może zagrozić jego małżeństwu, a jego samego uwikłać w zagadkowe morderstwo o podłożu seksualnym.
– II listopada, „Wielki Gatsby”, rok produkcji: 2013
Nowy Jork, lata 20. XX wieku. Gatsby (Leonardo DiCaprio) – milioner wywodzący się z niższych sfer – po 11 latach spotyka swoją wielką miłość, Daisy (Carey Mulligan), z którą wcześniej rozdzieliły go różnice społeczne. Romans wszech czasów, prohibicja, huczne przyjęcia, kostiumy największych kreatorów mody i pogoń za marzeniami w filmie wizjonera kina – Buza Luhrmana (Moulin Rouge!, Romeo i Julia). Wielki Gatsby w rytmie nowoczesnej muzyki (Beyonce, Lana Del Rey, Jay-Z, Bryan Ferry), zrealizowany w oparciu o klasykę amerykańskiej literatury, to prawdziwa filmowa uczta.
oprac. (ram)